Saturday, August 25, 2012

Perkembangan Bayi Di Dalam Kandungan

Trimester 1 
(0 - 12 minggu)

Minggu Pertama
Menstruasi anda yang terakhir sebelum kehamilan terjadi. Pendarahan terjadi dan hormon2 pada tubuh anda sedang membuat persiapan untuk melepaskan sel telur.

Minggu Kedua
Pada ketika ini dinding rahim menjadi tebal dan persiapkan untuk peringkat ovulasi (pelepasan telur)

Minggu Ketiga
Merupakan saat pelepasan telur berlaku. Kehamilan berlaku didalam minggu ini. Perkembangan sel berlaku pada saat sperma daripada pasangan anda bersenyawa dengan sel telur anda ditiub fallopia. Proses ini mengambil masa 4 hari. Sel telur yang telah disenyawakan dinamakan zigot.

Minggu Keempat
Tiba saatnya si kecil zigot untuk mencari tempat di adalam rahim anda. Dengan berakhirnya minggu ini anda tidak akan mengalami haid dan menjadi tanda pertama kemungkinan berlaku kehamilan.

Minggu Kelima
Pada Minggu ini zigot telah bertukar menjadi embrio. Saiz embrio comel anda adalah sebesar sebiji epal! Embrio telah mempunyai degupan jantung sendiri. Vesikal2 otak primer sudah terbentuk, sistem saraf juga telah berkembang, plasenta dan tali pusat sudah bekerja sepenuhnya pada minggu ini.

Minggu Keenam
Pada minggu ini anda sudah dapat mengenalpasti kepala, tangan dan anggota badan lain yang masih terbentuk seperti tunas. Pembentukan awal hati, pankreas, paru-paru, kelenjar tiriod dan jantung juga terjadi saat ini.

Minggu Ketujuh
Jantung bayi sudah terbentuk lengkap. Saraf dan otaknya juga dapat bekerja sama untuk kali pertama. Bayi mempunyai refleksi dan dapat bergerak sendiri tetapi anda masih belum dapat rasakannya. Pada akhir minggu ini otak bayi anda sudah terbentuk lengkap.

Minggu Kelapan
Embrio sudah bersaiz 25-30mm panjang, lengan dan kaki sudah terbahagi menjadi peha, kaki tangan, lengan dan bahu. Telinga juga sudah terbentuk sempurna manakala matanya terbentuk pigman, jantungnya sudah berdegup dengan kuat dan teratur. Didalam otaknya, jaringan sarafnya sudah berhubung dengan deria penciuman dan organ seksnya sudah mulai terbentuk.

Minggu Kesembilan
Pada minggu ini embrio comel anda dikenalai sebagai fetus. Pergerakan pertama fetus dapat dikesan dengan USG. Pada minggu ini perut dan rongga dada bayi anda sudah terpisah dan otot mata dan bibir atas sudah terbentuk.

Minggu Kesepuluh
Perkembangan otak bayi anda berkembang cepat, kepalanya menjadi besar dari tubuh, tulangnya sedang menggantikan rawan, diafragma bayi sudah terbentuk untuk memisahkan jantung dan paru-paru dari perut dan perkembangan otot leher juga terjadi.

Minggu Kesebelas
Folikel-folikel rambut dan gigi bayi sudah terbentuk. Bayi anda juga sudah dapat menelan cairan amnion dan mengeluarkanya kembali (kencing). Organ seks luarnya juga terbentuk sempurna.

Minggu Keduabelas
Akhir trimester pertama organ-organ tubuh bayi sudah terbentuk. Ukuran fetus adalah 8cm. semua organ vital bayi sudah terbentuk, otak juga sudah dapat berfungsi. Dengan signal dari otak, otot sudah dapat berfungsi dan bertindak balas. Bayi anda sudah boleh menendang pada minggu ini!!



No comments:

Post a Comment

Lilypie Maternity tickers